To cykl romantycznych spotkań na Letniej Scenie Smaku na Placu Rybnym, na które zaprasza Elżbieta Cwalina. To tak początek nowego projektu „Hades Szeroka w drodze”.
Już sama sceneria Targu Romantycznego, który od czwartku 9 września 2021 będzie odbywał się na Placu Rybnym jest niezwykła. Nasza Letnia Scena Smaku odbywać się będzie na tle podświetlonego, niedoszłego kościoła, zwanego Pałacem Pawęczkowskiego.
Gośćmi Elżbiety Cwalinowej będą kolejno: Magdalena Omilianowicz, Hanna Lewandowska i Piotr Selim, Michel Kotlinski i Zbigniew Dmitroca.
Dlaczego Hades Szeroka w drodze? Elżbieta Cwalina to twarz Kawiarni Artystyczna Hades, która szybko stała się najważniejszą kulturalną instytucją po tej stronie Wisły. Z czasem Elżbieta i Lech Cwalinowie otworzyli na Grodzkiej restaurację Hades Szeroka, która kontynuowała legendę dawnego Hadesu. Czas pandemii wymusił zamknięcie królestwa Cwalinów na Grodzkiej. Ale to nie koniec legendy, bo legenda trwa. Na naszym festiwalu rusza nowy, autorski projekt Elżbiety „Hades Szeroka w drodze”. Do zobaczenia na Placu Rybnym.
Elżbieta Cwalina
Głośno o Hadesie było już od lat 90. Podziemia dzisiejszego Centrum Kultury w Lublinie, pięć tysięcy wydanych kart członkowskich, koncerty jazzowe, wernisaże. Intensywnie. Dużo nietuzinkowych postaci. Rozmowy do rana i często improwizowane występy. A nade wszystko znakomita kuchnia. Wówczas – najlepsza w Lublinie. Kawiarnia Artystyczna Hades szybko stała się najważniejszą kulturalną instytucją po tej stronie Wisły. Obowiązkowym punktem na mapie miasta. I żywą legendą – czytamy na stronie: lejf.info – zachęcamy do lektury pięknego tekstu Grażyny Stankiewicz.
Kościół trynitarzy w Lublinie (nieistniejący)
Kościół trynitarzy (tzw. pałac Pawęczkowskiego), obecnie budynek mieszkalny. Budowę rozpoczęto w 1752 roku. Był to ostatni kościół zakonny, ufundowany w Lublinie przed rozbiorami. Fundacji nie ukończono, ponieważ w 1781 roku trynitarze przenieśli się do zabudowań pojezuickich. Nieukończony kościół nabył lubelski fryzjer, Pawęczkowski, który w latach 1824–1838 przebudował go na dom, zwany odtąd pałacem Pawęczkowskiego. (Za Teatr NN)
Plac Rybny w Lublinie
Nazwa placu Rybnego związana jest z jego pierwotną funkcją – placu targowego, gdzie handlowano rybami złowionymi w przepływającej poniżej Czechówce. Znajdowały się tu także, kilkakrotnie niszczone przez pożary, drewniane budynki – łaźnia miejska i dom publiczny, prowadzony przez mieszkającego nieopodal miejskiego kata. Dopiero w XIX wieku plac stał się miejscem reprezentacyjnym, przy którym stanął pałac Pawęczkowskiego, jeden z najelegantszych gmachów ówczesnego Lublina. (Za Teatr NN)
Fot. Marcin Pietrusza/ Magazyn Lajf